5 vinkkiä onnistuneeseen vihersmoothieen!

Vihersmoothie kauhistuttaa ja inhottaa ihmisiä pelottavalla värillään. Monet, jotka juovat smoothieita eivät silti tee vihreitä versioita, koska eihän niistä voi saada hyviä. On totta, että makeilla marjasmoothieilla on helpompi onnistua maun kanssa kuin lehtikaalilla ja sellerillä.  Olen juonut vihersmoothieita monta vuotta ja oppinut tekemään niistä oikeasti hyviä. Tietenkin paljon niitä juomalla makuaisti tottuu vähän raffimpaankin settiin. Olen koonnut tähän viisi vinkkiä, joilla onnistut vihersmoothien teossa. Ajan kanssa tosiaan makuaisti tottuu ja silloin voi alkaa vähentämään makeiden hedelmien määrää tai lisäämään villimmin kasveja ja yrttejä.

vihersmoothie_ohje_PauliinaM

5 vinkkiä onnistuneeseen vihersmoothieen:

  1. Käytä mukana jotain makeaa hedelmää. Minulla perussmoothieen tulee yleensä yksi banaani tuomaan makeutta. Tämän lisäksi makeutta tuomaan sopii muun muassa omenat, taatelit, ananas, päärynät tai vaikka persikat.
  2. Käytä nesteenä jotain muuta kuin vettä. Itse käytän nykyään lähes aina nesteenä vettä, mutta käyttämällä esimerkiksi sokeroimatonta kookosjuomaa tai cashewjuomaa, saa smoothieen vähän pehmeämpää makua.
  3. Käytä viherjauhetta. Olen kuullut monesti, että ihmiset ostavat paljon vihersmoothieen sopivia aineksia kuten tuoretta lehtikaalia ja pinaattia. Jos kuitenkaan smoothieiden tekemisestä ei ole tullut vielä rutiinia nämä ainekset jäävät helposti jääkaappiin ja pilaantuvat nopeasti. Helpompi tie on viherjauheen käyttö, vaikka tuoreet ovatkin hyvä lisä. Jos kuitenkin olet juuri se henkilö, jolla ne pilaantuvat jääkaappiin suosittelen kokeilemaan viherjauheen kanssa aluksi. Viherjauhe on kuitenkin melko rajusti elimistöä puhdistava aine, joten aloita käyttö maltillisesti.
  4. Lisää aluksi mietoja vihreitä kasveja. Yleensä kasveissa menee niin, että mitä voimakkaamman makuinen kasvi sitä ravintorikkaampi se on. Vaikka suosittelen aloittamaan miedoilla kasveilla en kuitenkaan tarkoita mitään jäävuorisalaattia. Mietoja smoothieen sopivia vihreitä ovat esimerkiksi pinaatti, tummat salaatit, avokado, nokkonen ja kurkku. Lehtikaali on myös melko mieto pienissä määrin lisättynä. Avokado tekee smoothien koostumuksesta kermaisemman.
  5. Tuo makua yrteillä ja maustekasveilla. Hyviä lisämauntuojia ovat muun muassa lime, sitruuna, sitruunamelissa, minttu, inkivääri ja kurkuma.

+ Lisävinkkinä vielä: Muista blendata smoothie kunnolla! Sattumat tai lehtikaalilehden palaset eivät lisää makunautintoa.

vihersmoothie_ohje_PauliinaM_2

Onnistuneita vihersmoothie hetkiä!

❤ Pauliina

5
Jaa:

This Post Has 2 Comments

  1. Mä oon just niitä, jotka ei vaan saa aikaiseksi tehdä vihersmoothieista ja ne pinaatinlehdet yms pilaantuu sinne jääkaappiin. Yksi syy on tosin se, että en kamalasti tee muutenkaan smoothieita, koska tykkään enemmän kiinteän ruuan syömisestä, heh. 😀
    Mutta pitäisi silti ryhdistäytyä ja lisätä noita vihersmoothieita. Nokkosjauhetta toki käytän joka päivä teen muodossa eli siinä tulee sitä vihreää nautittua. Ja nyt raskaana ollessa ei ole suositeltavaa viherjauheita aloittaa kun ei ole ennemmin käyttänyt eli täytyy yrittää osata käyttää ne pinaatinlehdet ja muut eikä antaa niiden pilaantua ja koittaa viherjauheita sitten joskus ensi vuoden puolella. 😀 🙂

    1. Hei kokeile tuoreiden pinaatinlehtien sijasta pakastettua pinaattia! Myös lehtikaalia ja avokadoa löytyy pakastettuna. Niin ei pääse pilaantumaan ja maku on lähes sama. 😊

Vastaa

Close Menu

Black Friday