Viikonloppu Järvisydämessä

Lähdimme Villen kanssa arkea pakoon Rantasalmella sijaitsevaan Järvisydämen kylpylään. Olimme varanneet maisemasviitin, johon sisältyi aamiainen kahtena päivänä, kahden päivän kylpyläliput sekä kahtena päivänä tervetulomaljat. Lähdimme perjantai aamulla ajamaan yhdeksän maissa kohti Rantasalmea ja perillä saavuimme neljän aikoihin. Näkymä oli huikea, kun saavuimme jouluvaloilla koristellun kylpylähotellin eteen. Saimme huoneemme avaimet ja lähdimme etsimään pientä mökkiämme. Yövyimme siis pihalla olevassa pienessä maisemamökissä.

Pyöreän mallisessa mökissä oli pieni oleskelutila, vessa/suihku ja makuuhuone, jonka seinät ja katto olivat lasia. Mökki oli aivan ihana ja sisustettu suloisesti. Ainoa miinus mökissä oli todella pimeä valaistus ja se, että ovessamme olevasta ikkunasta puuttui sälekaihtimet. Tämän vuoksi ainoastaan vessamme oli niin sanotusti intiimialue, johon ei pystynyt ulkoa näkemään. Kesällä mökki varmasti on todella valoisa, koska makuuhuoneen isoista ikkunoista tulisi luonnonvaloa, mutta näin pimeään vuodenaikaan mökin pienet valot eivät juuri valaisseet. Mökki oli kyllä pimeydessään todella tunnelmallinen varsinkin, kun illalla sytytimme vielä takkaan tulen.

Itse kylpylä oli hyvin kaunis. Todella erilainen kuin kylpylät, joissa olen ennen ollut. Kylpylä kyllä yllätti pienuudellaan; siellä oli vain yksi allas ja yksi poreallas. Lapsille oli oma pieni alue. Saunoja sen sijaan oli viisi erilaista ja ne olivat mahtavia. Omaksi lempparikseni osoittautui uppotukkisauna. Uskoakseni kesällä myös kylpylä pääsee kunnolla oikeuksiinsa, sillä isoista järvelle osoittavista ikkunoista aukeaa varmasti mahtava maisema ja silloin myös ulkona pystyy oleilemaan ja pulahtamaan myös ulkoaltaissa. Ulkoaltaiden vesi on nimittäin järvivettä, joten tällä hetkellä hyisen kylmää.

Kylpylässä rentoutumisen jälkeen menimme valmistautumaan illan tulimenuun. Kestikievarin Tulimenu oli kolmen ruokalajin illallinen. Palvelu oli mahtavaa ja ruoka ihan hyvää. Ruoka oli aika perinteinen setti, ei mitenkään tajunnan räjäyttävä, mutta ihan hyvä. Ruoka myös tuotiin nopeasti pöytään ja palvelu oli muutenkin ystävällistä ja taitavaa. Illallisen jälkeen olisimme voineet jäädä kuuntelemaan Neljänsuoraa Ravintolan baarialueelle, mutta päätimme lähteä nukkumaan.

Seuraavana aamuna lähdimme testaamaan hotellin aamupalaa ja täytyy sanoa, että tämä oli reissumme suurin miinus. Aamiainen oli suppea ja minulle kasvisyöjänä ei vaihtoehtoja juurikaan ollut. Aamiaisella oli perinteisiä pekonia, nakkeja, kananmunaa ja leipää. Nyt joulunaikaan löytyi myös riisipuuroa. Ainoat kasvikset olivat kurkku, tomaatti ja salaatti. Hedelmiä ei ollut ollenkaan. Olisin todella kaivannut enemmän kasviksia ja hedelmiä. Aamuni pelasti kuitenkin herkulliset karjalanpiirakat.

Aamiaisen jälkeen kävimme Rantasalmen kaupassa ostamassa eväitä mökkiimme ja lähdimme ulkoilemaan lähimaastoon. Järvisydämessä on kyllä mahtavat ulkoilupuitteet. Kuntosalia olisin kaivannut kylpylän tai hotellin tiloihin, mutta meni se näin ilmankin. Illalla kävimme toiseen otteeseen kylpylässä ja menimme uudestaan syömään tulimenun, joka oli tällä kertaa erilainen. Ikäväkseni täytyy todeta, että lauantain tulimenun ruuat eivät yltäneet perjantain tasolle. Heillä oli selkeästi kiireisempi ilta ja ehkä siitä johtuen ruoka oli vähän heikomman tasoista.

Eli tiivistettynä mielipiteeni Järvisydämestä; Kaunis paikka, hyvä palvelu ja ehdottomasti kesällä pääsee oikeuksiinsa paremmin kuin talvella. Ruokapuoli jätti vähän kylmäksi ja etenkin kasvisyöjille vaihtoehdot heikot. Hintalaatusuhde ei mielestäni ruuassa kohdannut. Saimme kyllä viikonlopusta irti sen, mitä halusimmekin eli kahdenkeskeistä aikaa ja rentoutumista. Käymisen arvoinen paikka, mutta en usko, että itse enää toista kertaa menen. Järvi-Suomeen palaamme kyllä kesällä, koska miljöönä se on todella upea.