Haastava kolmivuorotyö ja uni

Nukuttaako?

*yhteistyössä: superhelppo uniohjelma

Hyvä uni on hyvinvoinnin perusta. Ilman riittävää unta suorituskyky laskee. Univajeen kerrotaan vastaavan humalatilaa. Uni myös palauttaa meitä rasituksesta. Riittävä lepo on yhtä tärkeää, kuin terveellinen ruoka ja liikunta.

Media myllyttää hoitoalaa kovasti. Vuoroin hoitajat, omaiset ja päättäjät puhuvat hoitamisesta – joko sen laadusta tai siitä, miten raskasta työ on. Puolin ja toisin on näkynyt paljon hyviä kannanottoja. Minulla ei ole näihin mitään lisättävää. Minusta ei koskaan saisi leivottua pelkästään päivätyön tekijää, mutta samaan hengenvetoon päätän kerran vielä todeta, että on ihan jo elimistölle vaikeaa tulla jatkuvasti toimeen liian vähillä yöunilla ja kääntää rytmiä edestakaisin. Työssä, jossa hoksottimien pitää olla käytössä koko ajan, hyvän unen merkitys korostuu. Etenkin, jos ennättää nukkua vain muutaman tunnin vuorokauden aikana.

Siisti makuuhuone, laadukkaat petivaatteet ja raikkaaksi tuuletettu huoneilma auttavat jo kummasti, mutta myös nukahtamiseen kuluva aika olisi hyvä saada minimoitua. Minulle tarjoutui tämän oppimiseen aivan loistava tilaisuus uuden yhteistyön kautta. Aloitan tällä viikolla tekemään superhelppoa uniohjelmaa. Odotukset ovat korkella. Uniohjelma pääsee totaaliseen testiin kolmivuorotyötä tekevän toteuttamana, sillä unirytmiä vaihdetaan useita kertoja kuukaudessa. Myös kiireiset iltavuoro-aamuvuoroyhdistelmät saavat helposti “höyryn” jäämään päälle, jolloin nukahtaminen on todella haastavaa.

Kerron uniohjelmasta ensimmäiset kokemukset heti ensiviikolla. Kaikki huonot nukkujat – kurkatkaa blogi uudelleen viimeistään ensitiistaina.

Uniohjelmaan voit sitä ennen käydä tutustumassa täällä

 

<3: Tanja

0
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday