Miksi kasviksia kannattaa syödä?

Kasvisten terveyshyödyt

Miksi kasviksia kannattaa syödä? Niiden varaan ei rakenneta pelkästään fitness-kilpailijoiden tai laihduttajien ruokavaliota. Kasvisten, marjojen ja hedelmien terveyshyödyt hyödyttävät meistä jokaista vauvasta vaariin. Erityisen tärkeitä ne ovat, jos jokin sairaus on jo alkanut nakertaa. Seuraa postaus, jossa ei välttämättä ole mitään uutta, mutta tärkeän asian toistaminen kannattaa aina 🙂

Lukuisat väestotutkimukset ovat osoittaneet, että kasvikset, marjat ja hedelmät pienentävät riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin (Duodecim, 2015.) Yksiselitteistä syytä tähän ei ole onnistuttu löytämään, mutta yleisesti kasvisten ravitsemuksellisen arvon johtotähtenä voidaan pitää niiden sisältämiä suojaravintoaineita.

Kaikki vihannekset eivät sisällä samoja suojaravintoaineita, ja siksi monipuolisuus on tärkeää. Osa suojaravintoaineista ei kestä kypsennystä, osa ei säily pakastaessa, osasta vitamiinit imeytyvät paremmin kypsennettynä. Kaikkea ei voi kukaan meistä muistaa ulkoa. Yksi ääripää on pelkkä tuoreiden kasvisten suosiminen. Ei kuitenkaan suojaravintoaineilla perustellen ole tarkoituksenmukaista perustaa koko käytettävää kasvisvalikoimaa pelkästään kurkkuun, tomaattiin ja paprikaan (vaikka ne usein syödäänkin raakana). Aterioiden on hyvä sisältää sekä kypsennettyjä että raakoja vihanneksia lajeja vaihdellen.

Suojaravintoaineet (vitamiinit, antioksidantit, kuitu) ovat välttämättömiä kasvulle ja kehitykselle. Sen vuoksi on tärkeää oppia syömään niitä jo lapsena. Esimerkkiä näyttävät tottakai vanhemmat, joten vanhemman myönteisyys kasvisvoittoista ruokavaliota kohtaan on tärkeä. Tarjoamalla monipuolisesti maistiaisia jo syömään opettelevalle vauvalle voi varmistaa, että lapsi oppii kasvisten olevan normaali osa ruokavaliota, ei pelkästään joku extra, jonka voi halutessaan jättää syömättä. Meillä aikuisillakin on petrattavaa tässä. On luonnollista pitää pääruokaa tärkeämpänä, koska se sisältää runsaasti energiaa. Kasvikset sensijaan sisältävät vain vähän energiaa, niillä ei välttämättä lähde kunnolla nälkä eikä se pysy pitkään poissa.

Pähkinänkuoressa – miksi kasviksia kannattaa syödä:

Suojaravintoaineet suojaavat paitsi flunssilta vahvistamalla vastustuskykyä, niin yhtälailla ne suojaavat kroonisilta sairauksilta ja voivat suojata jopa syövältä!

Suolisto voi paremmin – kasvikset sisältävät runsaasti kuituja

Kasviksilla on positiivinen vaikutus verenpaineeseen ja veren kolesterolipitoisuuteen

Täyttävät aterian yhteydessä vatsaa – mitä enemmän syöt kasviksia, sen vähemmän tarvitset syödä lämmintä ruokaa – toisinsanoen saat annokseen vähäkalorista täytettä

Aivohalvauksen riski pienenee

 

<3: Tanja

PS. Jos kaipaat vinkkejä, miten ujuttaa värikkäitä vitamiininlähteitä päivittäiseen ruokavalioon helposti, niin tsekkaa tämä postaus

1
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday