My food diary

Nyt seuraa “my food diary” – ruokapäiväkirja, jossa on kooste minun yhden päivän syömisistä kuvina sekä tekstinä. Ruokapäiväkirja on lepopäivältä. Treenipäivistä tämä kuitenkin eroaa vain pienesti, lähinnä palautusjuoman verran.

Aamu alkoi puolikkaalla puristetulla sitruunalla, “kourallisella” vitamiineja ja persikka-banaanismoothiella. Smoothieen buusteriksi lisäsin goji-marjoja, joista saa mielettömän paljon hyvää keholle! Tämä on aivan huippu startti päivään!

Olisin yhtä hyvin voinut valita vaikkapa kaurapuuroa, eli ruokavalioni ei ole sidottu mihinkään yhteen ruoka-aineeseen päivästä toiseen. Riittää, että koostan sen muutoin oikein ja oikeilla määrillä eri makroravinteita.

Muu perhe söi aamupalaksi kaurapuuroa.

Lounaalla söin salaattia kinkkusuikaleilla ja kananmunalla. Koska en ennättänyt keittää pastaa, otin hiilihydraatit hedelmistä. Öljy salaatin päällä tökkii myös välillä, joten rasvat tulivat tänään siemenistä ja pähkinöistä.

Muu perhe söi kinkkukiusausta.

Välipalaksi söin rahkan marjoilla, hedelmillä ja soijalesitiinirakeilla. Tämä on aika tyypillinen välipala tai iltapala minulle (tosin banaania käytän harkiten).

Lapset söivät välipalaksi hedelmiä, mansikoita ja lintujogurttia.

Päivälliselläkään en tarvinnut ottaa paistinpannua kaapista. Tämä on kiireisen päivän ehdoton valinta ja näitä aineksia on aina oltava kaapissa, koska ikinä ei tiedä mitä sattuu. Monesti yövuoron on pelastanut kirsikkatomaattirasia, kurkku, purkki vaaleaa tonnikalaa ja pussi riisinuudeleita. Tonnikalan kanssa tykkään käyttää rasvojen lähteenä oliiviöljyä ja siihen sekoitan sitruunapippuria – ihan älyttömän hyvää ja helppoa! En väitä, että säilyketonnikala olisi autenttisesti terveellisin mahdollinen vaihtoehto proteiinin lähteeksi, mutta kyllä se peittoaa silti lähestulkoon kaikki pikaruokavaihtoehdot.

Riisinuudelia varten keitän vettä vedenkeittimessä ja upotan nuudelit kulhoon kuumaan veteen kypsymään noin viideksi minuutiksi. Tämä valmistuu töissäkin helposti ja kaikenlisäksi yhdessä pussissa on aikalailla sopiva määrä hiilihydraatteja keskivertonaisen lounaaksi tai päivälliseksi.

Muu perhe söi edelliseltä päivältä jäänyttä ruokaa.

Iltapalaksi söin suklaavanukkaan – ah mikä täydellinen lopetus päivälle.

Tämänkertainen “food diary” kuvastaa hyvin sitä, kuinka aika usein syön. Jos en ennätä tekemään ajoissa viikottaista food preppiäni, joudun tyytymään nopeisiin pikaratkaisuihin. Toisaalta, nopean ja helposti mukana kuljetettavan ruuan ei tarvitse olla laadullisesti huonoa tai pahanmakuista.

Haluan vielä painottaa sitä, että koko perheemme voisi ilman muuta syödä näitä samoja ruokia kuin minä. Jostain syystä meille on kuitenkin muodostunut tavaksi valmistaa muulle perheelle jotain muuta. Ehkä suurin syy tälle on se, että minun raaka-aineet kulkevat aina erikseen keittiövaakan kautta.

0
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday