Rentoutus ja meditaatio

Rentoutus ja meditaatio – joka hoituu vaikka kesken päivän

Ensinnäkin! Uskomatonta, että minä kirjoitan aiheesta meditaatio ja rentoutus! Saan kiittää hienosta aiheesta ja kokemuksesta itseasiassa työnantajaani, jonka ansiosta kävin tänään työpäivän päätteeksi kollegoiden kanssa 30minuutin pituisessa rentoutuksessa. Miettikää kiireinen työpäivä. Se tunne, kun olet käyttänyt joka ainoan minuutin hyödyksesi ja osa hommista jää silti seuraavalle vuorolle. Kun lähdet pois, päässä pyörii tuhat ja sata asiaa. Niin lopetan työpäivän itseasiassa aika usein. Tänään se päättyi siis hieman eri tavalla, kun pääsimme pimeään huoneeseen, jossa soi pimpelipom-musiikki ja rentoutushoitoihin perehtynyt ohjaaja puhui unettavan pehmeällä äänellä hiiiitaasti kertoen, mitä milloinkin piti miettiä. Aluksi ajatus harhaili vaikka minne. En pystynyt ensin laittamaan silmiä kiinni, mutta jo siinä vaiheessa pitkällään oleminen oli aika hyvä rentoutus itsessään. Meille annettiin erilaisia “meditaatioharjoituksia”, joihin yritin keskittyä siirtääkseni pois kaikki päässäni vellovat ajatukset aina perhe-elämästä työpäivän tapahtumiin ja päivän tuleviin tapahtumiin. Kokemuksen jälkeen en enää lainkaan ihmettele, jos joku purskahtaa itkemään tai vaikka nauramaan hysteerisesti kesken harjoitusten, sillä oman pään sisällä pötköttely on todella läpiluotaava katsaus omaan mieleen – vaikka se kestäisi vain hetken.

Olen todella vakuuttunut siitä, kuinka hyvin pystyin lopulta keskittymään ja kuinka rentoutuneelta olo todellakin tuntui harjoitusten päätyttyä. Rentoutus oli todella onnistunut ja silmiä avaava kokemus. Samaa tulisi tehdä useamminkin. Kuvittelen aina rentoutuvani juodessani aamukahvia ja tehdessäni samalla vaikka uutta blogipostausta. Kuvittelen, että lasillinen punaviiniä saa minut rennoksi. Olen myös ajatellut, ettei mitään meditaatiotilaa ole oikeasti olemassakaan. Olen kai kuullut hurjia kertomuksia meditaatiosta – niitä, joissa sielu lentää katon rajaan katselemaan maassa makavaa ruumista. Olen aina miettinyt, että en uskalla varmana edes kokeilla! Nyt mietin, kuinka voisin järjestää itselleni tällaisia pieniä hetkiä keskelle arkea. Totaalinen pysähdys ja omien ajatusten kanssa silmät kiinni pötköttäminen antoi minulle enemmän voimavaroja, kuin kahden tunnin päiväunet. Eikä siinä minnekään katonrajaan lennellä – ollaan vaan tosi keskittyneinä itseen.

portrait

Pieni rentoutus ja meditaatio arjen keskellä

Vaikka en meditaatiosta ja varsinaisista rentoutushoidoista mitään tiedäkään, niin haluan jakaa ajatukseni siitä, kuinka tämä olisi toteutettavissa vaikka kotona. Paras paikka harjoitukselle voisi olla oma sänky, tai sitten matto lattialla hiljaisessa huoneessa. Harjoitukseen tarvitaan peitto, tyyny ja musiikkia. Youtubesta tai spotifystä löytyy hyvää rentoutusmusiikkia vaikkapa hakusanalla relaxing songs. Kannattaa valita soittolista, jossa on pelkästään tämän genren musiikkia. Huone kannattaa hämärtää. Muutaman ensimmäisen minuutin aikana voi keskittyä vain nautiskelemaan pitkällään olemisesta.

Muistan lukeneeni teinivuosina joogakirjasta hyvän vertauskuvan meditointiin. Kuvittele, että vieressäsi on tynnyri. Avaa tynnyrin kansi. Mieti sitten mielessäsi pyöriviä ajatuksia yksi kerrallaan. Kun ajatus on mietitty loppuun, siirrä se tynnyriin. Tee näin kaikille mielen päällä oleville asioille, kunnes mikään ajatus ei enää tule mieleen. Sulje lopuksi tynnyrin kansi. Nauti muutama minuutti siitä, että olet käsitellyt mieltäsi painavat asiat ja saat vain rentoutua.

Toinen harjoitus, jota treenasimme eräällä liikunnanohjauskurssilla. Esivalmistelut ovat samat kuin edellä. Lähde ajattelemaan kehoasi kohta kohdalta kuvitellen, kuin siellä olisi jokin piste, jota kuljetat varpaista polvea kohti ja polvesta sääreen hitaasti. Rentoutettu raaja jää tuntumaan painavalta alustaa vasten. Käy näin läpi kaikki raajat ja lopuksi pää ja vatsa. Loppupiste on aina sydämen kohdalla. Lopuksi koko keho makaa alustalla mahdollisimman painavan ja rennon tuntuisena.

Kolmannessa harjoituksessa keskitytään vain hengittämiseen. Ei tarvitse miettiä mitään muuta, kuin sisään- ja uloshengitystä. Tämä käy vaikka nukahtamista edeltävästi.

Jos kokeilet, kerrothan mitä tykkäsit.

<3: Tanja

Artikkelin kaikki kuvat on kuvannut ihana Milla blogista Moon shaped little box

PS. Arvonnan voittaja julkistetaan 3.11.

0
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday