Ruokalasku 1200€ kuussa + arvonta

Ison perheen ruokalasku pienemmäksi

Seuraan aktiivisesti S-ryhmän bonuskertymää ja iloitsen joka kuukausi tilille palautuksina tulevista S-bonuksista. Samalla näkee, mikä on ollut kuukauden ruokalasku. Vähän ostoksia – pienemmät palautukset, paljon ostoksia – isommat palautukset. Myös ylijäämäpalautukset toukokuussa ilahduttavat kovasti. En ole ottanut huolta ruokamenoista, koska olen halunnut panostaa siihen ja panostaminen on ollut mahdollista myös taloudellisesti. Isokaan ruokalasku ei ole minua hirvittänyt, sillä olen suhtautunut rahaan niin, että sitä tehdään lisää joka päivä.

Nyt kuitenkin olen kiinnostunut säästämisestä ja tulevaisuuden iso haave olisi saada ostettua myös sijoitusasunto. Olen alkanut seurata kuukausittaisia menoja päästäkseni vähän kartalle, minne rahaa eniten menee ja mistä voisi nipistää. Olin järkyttynyt siitä, ettei yli tuhannen euron kuukausittaiset ruokamenot pudonneetkaan kesäloman jälkeen oikeastaan lainkaan, vaan pysyivät ennallaan tai jopa vähän nousivat.  Kultaako me syödään, vai mikä ruuassa maksaa?!

Eiliset ruokaostokset, joihin meni noin 60 euroa. Tästä riittää noin kolmeksi päiväksi.

 

Samaan aikaan otsikossa pyörii ilmastoasiat ja hiilijalanjäljen pienentäminen. Tein itsekin testin omista tottumuksistani. Tulokseni oli 4800kg päästöjä, mikä on ihan ok. Siistimisen aihetta löytyy esimerkiksi ravinnosta: syön paljon eläinperäisiä tuotteita (kananmunat, rahka, nauta, kana, kala). Pyrin kuitenkin valitsemaan nämä kotimaisina versioina.

Jos haluan säästää sekä luontoa että rahaa, minun kannattaa siis valita kasvisruokaa ja keittoja. Kun tekee isolla kattilalla, voi syödä useampana iltana ja laittaa pakastimeen valmiisiin annoksiin rasioita, jolloin säästää lounasravintolaan menevät rahat. Minun kohdallani tuo luonasravintola ei säästöä tuo, kun en juuri koskaan käy siellä muutenkaan syömässä, mutta aika on kultaa eikä jokailtanen ruuanlaitto houkuta muutenkaan.

Eiliset kauppaostokset tein tytön kanssa kahdestaan ilman mitään ostoslistaa. Visio kolmen päivän ruokiin syntyi, kun satokausikasvikset oli 5€ ämpäri. Valitsin ämpäriin punajuurta, porkkanaa, perunaa, sipulia ja lanttua sekä kaalin, lisäksi ostin bataattia erikseen. Torstaiksi lohta ja uunijuureksia, perjantaiksi kasvissosekeittoa ja lauantaiksi kaalilaatikkoa. Nappasin lihatiskiltä naudan vähärasvaista jauhelihaa ja tuoreen lohen. Täydensin ostoskorin välipaloilla: leipää, leikkelettä, oivaariinia, lapsille paula-vanukkaat (tiedän, ei saisi mutta tää on se meidän ravitsemuksen heikko lenkki!) ja itselle rahkaa piltti-soseella. Puurohiutaleita ja tuoreita vihanneksia meillä olikin jo kaapissa. Päälle purkaa ja extrana pillimehut, jotka tyttö ruinasi. Ostoskori maksoi noin 60€

Jos tekisin tällaiset ostokset kahdesti viikossa, säästäisin lähes 200€ viikossa. Suunnitelmallisuus siis kannattaisi! Kiertävä ruokalista on jo työn alla – tästä tulossa oma postaus. Tarvitsen kuitenkin siihen lisää inspiraatiota, joten:

Arvon 20€ arvoisen lahjakortin ruokakauppaan. Olet mukana arvonnassa kommentoimalla tämän postauksen alle edullisen suosikki arkiruokasi.

Tulen hyödyntämään näitä ruokia myös jatkojalostukseen, eli tuunaan perusreseptejä terveellisemmiksi versioiksi tulevan talven aikana. Lisäksi ruoka saattaa päätyä kiertävälle kahdeksan viikon ruokalistalle.

Arvontatuloksen seuraamista varten, jätä sähköpostiosoitteesi tai laita poselandin sivusto seurantaan, niin saat sähköpostin uusista postauksista. Julkistan voittajan täällä blogissa 31.10.2018.

 

<3: Tanja

0
Jaa:

This Post Has 22 Comments

  1. Hernekeitto, perunavelli, jauhelihakeitto, makaroonilaatikko, liha-perunalaatikko, pinaattikeitto ja kananmuna, kasvisgratiini ja lihapullat. Perunamuusi ja nakit. Jauhelihakastike ja makaroni/perunat.
    Näitä meillä syödään.

    1. Monta hyvää ja edullista vinkkiä! Kiitos 👌🏻

  2. Meillä myös herättiin jossain vaiheessa siihen, että ruokakaupoissa käyminen oli vähän suunnittelematonta. 🙂 Tehtiin ostoslistat hintoineen ja mietittiin, mitä kaikkea tarvitaan oikeasti ja mikä on turhaa. Osa leivistä tehdään itse. Meillä listoihin kuuluu muun muassa lasagnea, makaronilaatikkoa, pyttipannua (ei pakaste, vaan itsetehty perunoista, kananmunista ja lihasta) ja joitain keittoja. Näissä on se etu, et kun on tavallista ruokaa, niin muksu tykkää näistä enemmän, mutta tehdään myös kasslerista ja sisäfileistä paistia, pihvejä tai muuta. 🙂 Nyt mie oon alkanu käyttää puhelimen listaa, jossa saa täpättyä kaupassa ne, mitkä on saanut ostoskoriin, niin ei tule hutiostoksia niin paljoa. 😀

    1. Hyviä ideoita! Kiitän ❤️

  3. Minäkin suosin perusruokia, makaronilaatikkoa, jauhelihakastiketta, perunavelliä ja lisäksi vaikka lämpimät voileivät. Suosin myös -30% tuotteita jos on saatavilla. Yritän myös hyödyntää leivinuunia minne saa hautumaan ruokaa esim karjalanpaisti. Myönnän että muuten olen kyllä huono suunnittelemaan. Juuri nyt innostuin tekemään kaalikääryleitävkun kaali oli niin edullista.

    1. Leivinuunissa tulee todellakin kätevästi tosi maukasta ruokaa. 🙂

  4. Meillä tehdään aika usein jotain wokkia tai uunivuokaa.
    Yleensä niin että keitetään riisi, höyrytetään kasvikset ja paistetaan kana/liha erilleen että voidaan punnita nämä sitten erillisenä lautaselle ja vasta siinä sekoittaa wokiksi. Isoin ongelma tuntuu tosiaan olevan se että perheessä asuvat haluavat seuraavana päivänä jotain eri ruokaa joten ylimääräisiä kustannuksia pääsee välillä syntymään sen takia että ruokaa tehdään hirveät määrät valmiiksi mutta kukaan ei sitten syö niitä. Tähän kiinnittämällä paremmin huomiota on saatu säästöjä itselle. Mutta opiskelijabudjetilla on välillä valittava sitä ruokaa sieltä pakastimen puolelta (kuten vihannekset silloin kun ei satu olemaan kausivihanneksia)

  5. Omat pöperöt eivät ole mitään perus “kotiruokaa”, mutta edullisia kuitenkin! Lähes poikkeuksetta hiilihydraatinlähteet ovat todella edullisia ja niistä riittää pitkäksi aikaa, esim. riisi, bataatti. Lisänä aina joku proteiini (broileri, jauheliha, seiti) ja kasviksia, joissa pyrin suosimaan tarjouksia ja näin ollen menossa olevaa kautta.

  6. Kasvissyöjänä soija-/papurouheita tulee käytettyä paljon! Riisi ja tomaattipohjainen härkäpapurouhekastike on suosikki ;)!

    1. Miten hyödynnät soija – ja papurouhetta? 🙂

  7. Sanoisin vaikkapa nakkikeitto. 🙂

    1. Nakkikeitto on niin lasten lempparia 👌🏻

  8. En tiedä toimiiko ison perheen kanssa, mutta mie olen jonkun kerran tehnyt sitä, että nostan käteistä ja päätän, että kaikki ruokaostokset tehdään sillä käteisellä. Eli sitten pitää koko ajan kaupassa laskea, minkä verran rahassa on tavaraa korissa – ja kylläpä tulee katottua hintoja ihan eri tavalla ja mietittyä, mitä ostaa. Aina en jaksa sitä, mutta välillä ihan kiva. Ja sillä kyllä saa säästettyä kanssa, että ei yksinkertaisesti käy kaupassa.

    Ja vaikka säästövinkkejä et kysynyt, niin pakko silti mainita yksi, joka mulla itselläni toimii. Eri asioille on eri tilit, ja niille ohjautuu käyttötililtä rahaa viikoittain tai miten nyt millekin. Mulla on esim. yhdelle opiskelukohteelle oma tilinsä, sinne menee joka maanantai 20e (ja paremmissa varoissa ollessa meni myös keskiviikkoisin 10e, nyt ei mene). Sitten on matkatili, jonne menee joka viikko kanssa joku summa, muistaakseni 10-15e tiistaisin. Sitten on vakuutustili, jolle siirrän aina toisinaan rahaa, että ei tartte ottaa vakuutuslaskujen rahoja käyttörahoista. Ja toki sitten ihan muuten vaan säästämiseen muutamakin eri tili. Tällä tavalla käyttötili tyhjenee joka kuukausi, mutta ne menee itelle. Sitten on vaan “pakko” elää sen mukaan, mitä käyttötilillä on. Jos jotain extraa hankin, niin tämän hetken tuloilla se pitää sitten ottaa ns. välitililtä, eli tililtä, jolla on rahaa sitä varten – ei säästötarkoituksessa, vaan arjen tarpeita varten. Tämä toimii mulla tosi hyvin. Noita summia ei juuri huomaa häviävän, vaikka pitemmän päälle niistä koostuu ihan kivoja kokonaisuuksia, eikä esim. matkalla tartte käyttää niitä arkea varten olevia rahoja.

    Mutta sitten se edullinen arkiruoka… Hmmm… Ite käytän tällä hetkellä aika paljon kvinoaa. Ei edullisinta, mutta oon nyt tykästynyt siihen. Oon niin huono inspiroivissa ruuissa itekin, että menköön nuo vinkit nyt tästä ruokavikistä.

    Riitta

    1. Tosi hyviä vinkkejä!! Kiitos 🙂

  9. Lidl. Litran laktoositon jukurtti alle euron. Rahkat alle euron. 600gr nautajauheliha 6 euroa. Maito halvemmalla, numeroita pyörittävä mieheni laski että meidän perheessä säästö on enemmän kuin bonukset/kk. Ja minä osta treenivehkeetkin sieltä 😂

    1. Lidliä kokeilin kans! Ekoilla kerroilla tuntui et what voiko olla näin halpaa?! Sitten huomasin, että rupesi sielläkin salakavalasti ostosten hinta paisumaan. Ihan kaikkea sieltä ei saa, esim. Valion pehmeä rahka on ihan must – en vaan opi sitä Lidlin tankeaa töhnää syömään. 😀

  10. Minä boikotoin Valiota, koska se pyrkii monopoliasemaan suomalaisissa maitotuotteissa ja sitten voi maksaa vähemmän tuottajille. Minusta se laktoositon rahka on ihan jees nykyään.

    1. Ei pidä paikkaansa. Valion omistaa tuottajat ja valio nimenomaan pyrkii maksamaan tuottajilleen mahdollisimman hyvin… Valio ei myöskään voi päästä monopoliasemaan lainsäädännön vuoksi.

      Kannattaa ehkä tarkistaa ne faktat ennen kuin laukoo tälläistä.

  11. Linssibolognese on edullinen, mutta todella hyvä ruoka! 🙂

  12. Ehdoton syyskauden suosikki on curry-linssikeitto. Nopeaa, halpaa ja maistuu lapsillekin. Kuullotan pari sipulia ja lisään siihen sitten mausteet (kurkumaa, currya, juustokuminaa) ja lisään vettä ja sitten linssit. Joukkoon myös kasvisliemikuutio ja tuoretta inkivääriä sekä ruokakermaa ja mitä muita maisteita haluaakaan. Tarjoilen sitten kermaviilin kera.

    Täällä Ahvenanmaalla ruoka on kalliimpaa kuin mantereella, että tarkkana saa olla mitä ostoksia valitsee. Me ei paljon lihaa käytetä ja paikalliset tuotteet ovat tärkeitä näin maalaisen näkökulmasta.

    1. Oi kuulostaa HERKULLISELTA! Laitan testiin reseptin pikimmiten. Kiitos 🙂

  13. Saiturin lehtipihvit ja perunamuussi.

Vastaa

Close Menu

Black Friday