S niinkuin Smoothie

 

Smoothiesta parempaa välipalaa saa etsiä! Hyvässä blenderissä smoothien pyöräyttämiseen menee vain hetki ja raaka-aineita löytyy melkeinpä keneltä vain. Mikä parasta, smoothie mukautuu juuri juojansa tarpeisiin!

 

Hyvä smoothie-pohja:

1-1,5 banaania (itse käytän mittana monesti 175g banaania, mikä on aika paljon)

1-1,5dl mantelimaitoa (makeuttamatonta)

200-250g maitorahkaa

Varioi:

Jos haluat smoothieen vähemmän hiilihydraatteja, jätä banaani pois tai vähennä määrää. Myös puolikkaalla banaanilla saa mukavasti makeutta aikaan. Banaani ei siis ole millään tavalla pakollinen!

Mantelimaidossa on jonkin verran kaloreita ja se muuttaa makrojakin. Jos haluat välttyä näiltä, voit ohentaa koostumuksen Funlight-mehulla (saa olla laimeaakin) tai sokeroimattomalla mehukeitolla. Huomaa, että näissä vaihtoehdoissa on aspartaamia. Keinomakeuttajia en suosi itse säännöllisessä käytössä niiden kiisteltyjen terveysvaikutusten vuoksi.

Maitorahkan voi halutessaan vaihtaa maustamattomaan jogurttiin. Tämä kuitenkin muuttaa proteiinin määrää. Jos kokonaan maidottoman vaihtoehdon haluaa, niin erilaiset vegepohjaiset proteiinijauheet soveltuu silloin hyvin (tai miksipä ei vaikkapa kaurajogurttikin).

Lisää höysteet:

Makumaailma kannattaa miettiä etukäteen. Haluatko hapanta, hedelmäistä, marjaista? Onko värillä väliä?

 

Oma suosikkini on lisätä smoothiepohjaan puolukoita. Banaani ja puolukka on mitä ihastuttavin yhdistelmä!! Puolukkaa ei kuitenkaan uppoa sekaan satoja grammoja, muutoin maku muuttuisi aivan liian happamaksi! Jos marjoja haluaa upottaa sekaan enemmän, käytttäisin mustikkaa, mansikkaa tai vadelmaa.

Hyvä vihresmoothie syntyy avocadosta, omenasta ja ananaksesta. Kuituja taas saa mihin tahansa versioon kaurahiutaleista tai leseistä.

 

 

Ja lopuksi melkeinpä tärkein:

Kokonaisvaltainen välipala sisältää myös hyvää rasvaa. Rasvan lähteeksi smoothieen sopii monikin juttu, mutta useimmiten itse käytän soijalesitiinirakeita, cashewpähkinöitä tai chian siemeniä. Myös MCT-öljyä olen jokusen kerran sekoittanut joukkoon. Rasvan kanssa ei tarvitse läträtä ihan hurjana: ruokalusikallinen rakeita, öljyä tai siemeniä riittää. Pähkinöille hyvä mitta on kourallinen.

 

Oma suosikkini on chian-siemenet. Koska olen gluteeniton, on mulla joskus hankaluuksia saada riittävästi kuituja. Koen edelleen jonkun verran pulmaa vatsani kanssa ja huomaan noiden ihmesiementen tekevän sekä mulle että mun pakilleni tosi hyvää. Parhainta on, jos jaksaa odottaa siementen turpoamista muutaman tunnin. Silloin lopputuloksena on ihana tuorepuuromainen mössö, joka kylläkin täytyy syödä lusikalla purkista. Mutta ai että se onkin namia!!!

 

 

Oma blenderini on ollut Electroluxilla tutkittavana jo aika monta viikkoa. Olin ajatellut ensin pysyä kiinteissä ruuissa sinnikkäästi  vaikka hammasta purren koko tuon ajan, mutta smoothien himo kävi lopulta sietämättömäksi ja päätin testata sauvasekoitinta. Ei siis hätää! Jos sinulla ei ole kallista (tai halpaakaan) blenderiä ja haluat kokeilla, niin kyllä sauvasekoittimella tekee smoothien jäisistäkin marjoista ihan siinä missä blenderilläkin. Cashewpähkinöitä tai jääpaloja en sentään uskaltanut testata, mutta perus banaanipohja ja siihen lisätyt jäiset marjat onnistuivat oikein hyvin. Toivon silti, että blenderini saapuisi pian kotiin, sillä se on smoothien teossa edelleen ihan ykkönen!

<3: Tanja

Sulje