Kisat lähestyvät!

Mitkä ovat fiilikset? Miten on kisadieettini sujunut?

Heippa ja hyvää sunnuntaita! 🙂

Tulevat viikot elämässäni sisältävät suurimmaksi osaksi kilpailuihin liittyviä juttuja, joten siksi ajattelin kirjoitella nyt niistä. Lyhyesti kerrottuna syy miksi olen päätynyt juuri bikini fitneksen pariin johtuu siitä että rakastan esiintymistä, itseni voittamista ja tavoitteellista treenaamista. Kun muodostelmaluistelu harrastukseni loppui, tarvitsin harrastuksen joka antaisi minulle tietyn vapauden (voin treenata kun minulle sopii), missä voisin kehittyä ja mahdollisesti myös kilpailla.

Oli muuten aika siisti fiilis kun sai hakea valmiit kisabikinit Zeya Design:ilta! 🙂

 

Vasta Janin valmennuksen aikana, minulle avartui fitnesslajien luonne kunnolla. Olen joskus ollut vähän skeptinen lajeja kohtaan kun en tiennyt niistä mitään, mutta perehdyttyäni aiheeseen ymmärsin että lajia voi toteuttaa järkevästi. Tottakai viimeiset viikot vaativat hyvin pientä rasvaprosenttia, joka ei missään nimessä ole terveellistä tai kaunista. Se vain kuuluu tähän lajiin ja on väliaikainen vaihe.

Tärkeänä osana tässä lajissa on myös henkinen puoli, niinkuin muissakin urheilulajeissa on. Oma suurin henkinen tuki dieetillä on ollut valmentajani Jani Rajala, kisalookistani vastaava Marjo Mattila, ystävät ja perhe. Valitsin juurikin Janin valmentajakseni koska hänellä on tietysti kokemusta ja tietämystä, mutta hän myös tietää taustani ja aidosti välittää terveydestäni. Tykkään treenaamisesta sekä riittävästä ja ravitsevasta ruuasta niin paljon, että voisin periaatteessa vain treenailla kovaa ympäri vuoden. Mutta koska pelkät kyykkyennätykset tai penkkiennätysket eivät tavoitteina riitä minulle, on kilpaileminen minulle sopiva vaihtoehto. Olen myös ymmärtänyt että tähän lajiin sopii mennä kilpailemaan silloin kun itseluottamus ja itsetunto on kohdillaan, eikä silloin kun sitä hakee. Kolme vuotta sitten en missään nimessä olisi voinut edes miettiä tätä lajia. Tästä asiasta kerron teille kun uskallan, keräilen vielä hiukan rohkeutta. Kilpailuihin osallistuminen on itselleni myös osoitus siitä, että voin hyvin ja että mennyt on mennyttä. Eli se merkitsee minulle itselleni ihan hirveästi.

Tänään kilpailuihini on aikaa enää muutama päivä ja fiilikset ovat innostuneet, jännittyneet ja odottavaiset.  Dieettini alkoi noin toukokuun puolessa välissä. Koska painoa ei ollut niin paljoa pudotettavaa, olen saanut mennä suhteellisen korkeilla kaloreilla koko dieetin ajan. Tähän olemme myös huomioineet minun aktiivisen elämäntyylini ja kuluttavan kahvilatyön.

Kivalla ilmalla olen nauttinut myös ulkotreeneistä!

En ole oikeastaan laskenut viikkoja tai ajatellut dieettiäni sen kummemmin. Treenannut olen vaihtelevasti 4-5 kertaa salilla, jonka päälle olen kävellyt 10 minuuttia juoksumatolla tai dieetin loppuvaiheessa tehnyt 10 minuutin HIIT- treenit salitreenin päälle. Aamulla olen käynyt kävelemässä 45 minuutin lenkkejä 2-3 kertaa viikossa. Viimeisellä treeniviikolla olen tehnyt myös muutamia tuplatreenejä.

Kaikkien ruokien punnitseminen on välillä ollut vähän raskasta, mutta on muodostunut rutiiniksi. Koska syön samoja ruokia ympäri vuoden, kaikki dieettiruokani ovat olleet onneksi mieleisiä. 🙂 Se mikä on ollut minulle ylivoimaisesti raskainta on kipeänä oleminen. Olin vielä kaksi viikkoa ennen kisoja antibioottikuurilla, joten olen joutunut lepäämään enemmän kuin pääni olisi kestänyt. Mutta siitä on nyt selvitty vihdoin. Kolmas haastava asia on ollut tämä rasvattomuus. Niinkuin jo aijemmin sanoin, en pidä kisakuntoa mitenkään kauniina. Tottakai näyttää lavalla valojen ja rusketuksen kanssa upealta, muttei ole sitä oikeasti. Eli odotan pikkusen myös sitä että pääsee taas normaaleihin mittoihin ja tuntee itsensä nätiksi. 🙂

Monet ovat kesän aikana kyselleet että miten jaksan. Pikkusen nyt viimeisillä viikoilla on väsyttänyt, mutta omasta mielestä olen ollut etuoikeutettu kun olen voinut priorisoida treenin ja ruuan niin korkealle. Heitinkin äidille vitsinä kun hän kysyi tuota kysymystä, ”mieti jos sä saisit vaan keskittyä joogaan, aika timanttinen elämä sulle” . 😀 Kaikki ovat ymmärtäneet jos olen lähtenyt treenaamaan tai pitänyt ruokkiksen jo toista kertaa. Saattaisi tulla vastalauseita jos salin takia skippaisin tuparit tai muut juhlimiset ilman että olisin kisadieetillä. Viime kesänä kun en valmistautunut kisoihin, olin juhlimassa maximissaan 2 kertaa, joten se asia ei ole tuottanut minulle minkäänlaista ongelmaa. Koska kesä on ollut muiden asioiden saralta rankka, on dieetti toiminut minulle ikään kuin terapiana ja pään nollauksena.

Pitää tehdä sitä mistä nauttii ja sitä minä teen. 🙂
– Johanna

1
Jaa:

This Post Has 2 Comments

  1. Hyvä teksti juba❤️

  2. ❤️❤️

Vastaa

Close Menu

Black Friday