Miksi on niin vaikeaa voida hyvin?

Hyvinvointi on nousukiidossa oleva “trendi”, ja sitä tavoitellaan tänä päivänä kuin kuuta taivaalta. Kuten olen ja tulen usein sanomaan, se kuuluista kokonaisvaltainen hyvinvointi tarkoittaa jokaiselle eri asiaa, mutta perus pohja pätee.

Mahdollisimman vähän stressiä ja negatiivisia asioita elämässä.

Ravintorikasta ruokaa, hyväksi keholle ja mielelle.

Paljon aktiivisia hetkiä, liikuntaa ja kehopositiivisuutta.

Pitkiä, syviä yöunia.

Motivoiva ja energisoiva ympäristö – Ihmisineen kaikkineen.

 

Ei se kovin vaikealta kuulosta. Mutta miksi me kaikki ei sitten voida hyvin? Miksi mielenterveysongelmat ovat lisääntynyt ongelma, ylipaino kasvava kansansairaus ja stressi on kielenpäällä jo kymmenen vuotiailla? Ei kuulosta kovinkaan hyvinvoivalta suunnalta. Samaan aikaan “hyvinvointivalmennuksia” myydään laihdutusmyyteillä ja pikadieeteillä. Myydään loppuelämän treeni- ja ruokavalio-ohjelmia, jotka oikeasti ovat vain ojasta allikkoon. Ohjataan ihmisiä mittaamaan, laskemaan ja seuraamaan jopa yöunia, vaikka eikös vireystila aika paljon unen laadusta ja riittävyydestä kerro? Hmm. Tämä asia oikeasti häiritsee mua aika paljon, ja haluaisin tehdä asialle jotain. Haluan, että jokaisella olisi avaimet voida hyvin ja tehdä oikeita asioita sen eteen. Jokaisella on oikeus olla onnellinen ja tyytyväinen omaan elämäänsä. Sellaisia meillä kun on vain yksi, ei sitä kannata kärsiä, kitistä aina viimeisten viiden kilon perään tai tehdä mitään, mitä vihaa suoraan sydämestään.

MIHIN PITÄISI KIINNITTÄÄ HUOMIOTA,

KUN YRITTÄÄ PARANTAA OMAA OLOAAN?

Ajattelin avata ja yyrittää auttaa kaikkia siellä ruudun toisella puolella, jotka kamppailee omien fiilisten, olotilojen ja mielenmaisemien kanssa. Listaan alle asioita, joita voi miettiä, kun pohtii, mikä on pielessä. Mielestäni hyvinvointia metsästäessä on tärkeintä keskittyä lisäämään hyviä asioita, eikä aina vain karsimaan niitä “huonoja”.

 

  • MIETI, mihin suurin osa päivästäsi kuluu.

Suurin osa ihmisistä on varmasti päivätöissä, eli noin kahdeksan tuntia päivästä kuluu ‘sorvin ääressä’. Pidätkö siitä mitä teet? Töissä ollaan siis yli puolet päivän hereilläoloajasta. Kuinka paljon mahtaakaan kuluttaa se, että joka päivä ahdistaa, masentaa ja uuvuttaa mennä töihin. Kaikki ei tietenkään tähän voi vaikuttaa, mutta mielestäni olisi tärkeää, että työpaikkaa kohtaan edes asenne pystisi olemaan kunnossa.

 

  • LIIKUTKO joka päivä? Millä tavalla? Nautitko siitä?

Kaikki valmennukset ja itseasiassa koko sosiaalinen media ajaa jokaisen salille. Mutta hei… Edelleen on olemassa aika paljon muitakin tapoja liikuttaa ja kehittää omaa kehoaan. Muillakin tavoilla on jopa mahdollista muuttaa omaa kehonkoostumustaan, mikä nyt tänä päivänä on kovasti pinnan päälllä. Valitse siis muoto liikkua, joka on oikeasti mieleinen! Tanssi, juokse, hiihdä, nyrkkeile… Kokeile !

 

  • Onko sinulle oikeasti tarve laihtua?

Ne kuuluisat viimeiset viisi kiloa.. Oletko onnellinen, kun ne on poissa? Se on fakta, että jos et itseäsi rakasta nyt, et rakasta senkään jälkeen, kun vatsalihakset paistaa ja kasvot kapenee. Ei ole väärin haluta muuttaa omaa kehonkoostumustaan, eikä edes pudottaa painoakaan, jos sille on a) Tarvetta tai b) se ei ole “tie onnellisuuteen”. Terveysnäkökulmasta tottakai ylipaino on haitallista, samoin kuin liika rasvamassa kehossa, mutta normaalipainoiset, pienen vatsamakkaran omaavat naiset – Mitä saavutatte kevyemmällä vartalolla? Se ei ihan totta pääkopan kuormaa kevennä. Keskityttään mielummin hyvän energian lisääntymiseen!

 

  • Syötkö sitä, mistä pidät ja saat hyvän olon VAI keskitytkö rajoittamiseen?

Maitotuotteet pannaan, gluteeni pois, liha pois, hiilarit pois, ei hedelmiä, ei herkkuja eieieiei…

Siinä vaiheessa, kun ruokavalio alkaa muistuttaa tontontonta, kannattaa pysähtyä pohtimaan MIKSI. Pystytkö perustelemaan kielletyt ruoka-aineet?

Kun lähdetään suunnittelemaan ruokavaliota (mikäli sellaiselle edes on tarvetta), aloitetaan aina siitä, mitä sinne voisi lisätä. En koskaan sano asiakkaalle, että älä syö tuota. Ennemmin jopa kysyn, miksi syöt, tai mitä saat siitä. Jos siitä yksinkertaisesti vaan tykkää todella paljon, eikä se aiheuta ongelmia, miksi se pitäisi ottaa pois? Se pitää vain huomioida ja ottaa huomioon sisällössä.

Näin ollen: Jos suklaapala päiväkahvin kanssa nostaa mielihyvähormooniasi ja saat siitä sisäisiä kiksejä, miksi se pitäisi lopettaa? Tuskin kaataa pakkaa mihinkään suuntaan, kun kokonaisuus on kunnossa. Keskity siis ensimmäisenä lisäämään hyviä asioita: Värejä, vihanneksia, hedelmiä, marjoja, täysjyvää, hyviä hiilihydraatteja, pehmeitä rasvoja luonnollisista lähteistä… Ensimmäisenä siis riittävästi ruokaa 🙂 .

 

  • Eläthän omilla aivoillasi?

Hah. Tarkoitan tällä sitä, että ethän vain anna muiden vaikuttaa mielipiteisiisi ja tekemisiisi? Eihän ympärillä olevat ihmiset aja sinua väärään suuntaan – Siis mihinkään suuntaan? Oli se sitten ystävä, av(i)opuoliso tai äiti, ei sinun tarvitse olla samaa mieltä. Saat tykätä vihreästä, vaikka hänen lempivärinsä olisi punainen. Eli jos haluat irtisanoutua nykyisestä duunista ja lähteä opiskelemaan unelmiesi ammattiin, TEE SE, vaikka muut vastustelisivat. Elämä on sun, ei muiden, ja saat vain yhden mahdollisuuden. Onnettomana ja alistettuna ei kenenkään pidä elää – Vapaus on yksi tie hyvinvointiin.

 

  • MUISTA LEVÄTÄ – Unohtaa suorittaminen ja jatkuva eteenpäin ajaminen

Vaikka kannustankin jokaista jahtaamaan omia unelmiaan ja tekemään asioita, joista saa, nauttii ja mitä tykkää tehdä, on syytä joskus ja joinain päivinä unohtaa se kaikki. Ei joka päivä tarvitse jaksaa ja olla menossa mukana, eikä hyvinvointia muutenkaan koskaan pitäisi suorittaa – Se on sivutuote hyvin eletystä elämästä ♥ . Joka päivä ei tarvitse liikkua, urheilla, syödä oppikirjan mukaan tai kirjoittaa kiitollisuuspäiväkirjaa joogan ohessa. Joskus on parempi vain olla, Go with the Flow, ja kieriä vaikka pulkkamäessä ja paistaa vaahtokarkkeja jos siltä tuntuu. Eikä tarvitse lastakaan mukaan. 😉

Voidaan siis huomattavasti paremmin, kun ei oteta sitä niin vakavasti. Ihminen luontaisesti haluaa olla onnellinen, eihän kukaan kärsimystä metsästä. Jatkuva suorittaminen ja pakonomainen hyvinvoinnin tavoittelu kuitenkin ajaa vain ahdistukseen, masennukseen ja epäonnnistumisen tunteisiin, kun ei “päästäkään” tavoitteisiin, jotka usein ovat jopa täysin urbaaneja,

Eletään vaan välillä, pidetään hauskaa, järki kädessä ja hymy huulilla. Nukutaan hyvin, syödään monipuolisesti, liikutaan kehon toivomalla tavalla ja ollaan itsenäisiä, kauniita ja ylpeitä itsestämme, hyvien tyyppien ympäröimänä.

 

0
Jaa:

Vastaa

Close Menu

Black Friday